“Wil je met Robert De Niro werken?” “Ja natuurlijk”, zei ik. “In
Sicilië, waar “The Godfather” is opgenomen?” “Absoluut”, zei ik, “maar je houdt
me voor de gek, toch?” “Nee”, zei de bazin van het productiebedrijf, waarvoor
ik toen ruim honderd commercials had geregisseerd. “Je vliegt morgen eerste
klas naar Oostenrijk, en dan hoor je daar meer”. Yes!
In een luxe restaurant in Wenen legde de klant uit, dat ze voor hun
product altijd een beroemde acteur gebruikten in de setting van zijn beroemdste
film. Zo hadden ze eerder de echte James Bond gehad in een geweldige actiescène.
Nu hadden ze Robert de Niro gestrikt, en een originele Godfather-locatie.
Alleen de datum was nog niet duidelijk.
Ik vloog terug en dacht: wauw. Dit is echt een filmdroom, die uitkomt.
Het kon me geen donder schelen dat het reclame was voor een papieren zakdoekje,
dat “Feh” heette. Als ik maar met Robert de Niro op Sicilië kon werken. Wat
maakte mij het uit dat het ging over een Maffioso, die per ongeluk een te grote
hap spaghetti uit zijn mond hoest over de witte blouse van Robert De Niro, die
het niet erg vindt, als hij ontdekt dat een sexy meisje zijn witte blouse
schoonmaakt met een echte “Feh”-tissue.
Een paar maanden later draaide ik de commercial. Alleen was het niet
de echte Robert De Niro, maar de “officiële De Niro-lookalike voor Europa,
uitgezonderd Engeland”. Deze vervelende paardenlul was niet alleen een stuk
kleiner dan De Niro, hij kon totaal niet acteren. Daarbij verkrachtte hij de hele dag te pas en te onpas het
“Taxi Driver”-citaat “are you talking to me” en dan moest hij hard om zichzelf
lachen. Een nachtmerrie.
We zaten ook niet op Sicilië, want dat bleek te duur. We filmden in
Slovenië, wat volgens de mensen van “Feh” best de sfeer van “The Godfather”
had, als we er maar de juiste muziek onder zetten.
Het filmen zelf was ook een probleem: de plaatselijke bevolking, die
duidelijk straatarm was, had een baantje afgedwongen als “verzekering”.
Blijkbaar kon je de camera, de apparatuur en de lampen niet verzekeren in
Slovenië, dus moesten er mensen als “verzekeraars” bij de lampen en apparatuur
staan tegen dieven. Deze mensen namen hun hele familie inclusief opa en oma
mee, want iedereen wilde iets verdienen.
Geen probleem, maar deze “verzekeraars” maakten ook expres steeds
onderdelen van de camera kwijt, zodat we weer een dag niet konden draaien, en
zij weer een extra dag betaald kregen. En ik moest daardoor nog vaker die
stinkvervelende nep-Robert De Niro aanhoren, die steeds vrolijker werd, omdat
hij ook elke dag extra betaald kreeg. Ik niet.
DE GROTE FILMDROOM
Toen ik aan dit boek begon moest ik hieraan terugdenken, omdat het in
het kort vertelt, hoe het mij vaker met speelfilms verging. Eerst had ik die
geweldige filmdroom. Alles kon bij wijze van spreken. Maar als de film eenmaal
in productie ging, kwamen er vaker allerlei problemen, die ik allemaal zo goed
en zo kwaad mogelijk moest proberen op te lossen.
En dan moest ik gaandeweg zoveel aanpassingen maken, dat ik bij wijze
van spreken al lang dolblij was met een strontvervelende nep-De Niro, en dankte
ik God op mijn knieën dat ik met een stel oplichters op een kale rots in de stinkende
hitte van Slovenië draaide. En dat ze dan ook nog mijn commercial ongevraagd inkorten,
zo zag ik net, toen ik op Google “Feh” en “Paul Ruven” intypte en het kortgeknipte
eindproduct zag. KLIK HIER
Ik denk dat iedereen, die meerdere films heeft gemaakt, weet dat het
filmproces heel goed kan gaan, en zo gaat het vaak ook. Maar er kan ook van
alles mis gaan, je kunt voor allerlei onverwachte keuzes en problemen komen te
staan, en dan mag je erg blij zijn dat je samen met je cast en crew tenminste
een stuk van je filmdroom voor elkaar krijgt.
Dat geldt voor alle filmmakers, en voor alle budgetten. Ook voor een
internationale regisseur als Wim Wenders. Die is onder andere beroemd door de
film “Paris, Texas”. Vooral die fenomenale beginsequentie met acteur Harry Dean
Stanton werd in alle recensies over de hele wereld geroemd. Alleen heeft
Wenders, die sequentie helemaal niet geregisseerd. Hoe zat dat nou?
DE BEROEMDE REGISSEUR DIE IEMAND ANDERS WAS